">

Monday, June 23, 2008

EARLY INTERVATION PROGRAMME (EIP)

Kelas pembelajaran ini di jadualkan setiap hari rabu & khamis
untuk kanak-kanak OKU yang berumur 3-7tahun.

Terapi Permainan "Play Therapy"

1. Difinisi Permainan
Permainan adalah merupakan satu pekerjaan terhadap kanak-kanak yang membawa kepada suatu aktiviti yang mendatangan kepuasan bersamanya dan juga kemahuan untuk mengulanginya.

2. Nilai-nilai teraputik yang harus dipertimbangkan;
  • Nilai Motor - Proses perkembangan otot-otot anggota dari motor kasar dan motor halus. cth: memanjat tangga, menolak kereta,baling bola, memasukan manit dan sebagainya.
  • Nilai Sensori - Meningkatkan perpepsi dari segi sensori iaitu lihat, dengar, rasa, bau dan sentuh. cth: 'Block, lihat bentuk warna, saiz, bunyi seperti burung-burung, kuching dan sebagainya.
  • Nilai Mental - Kombinasi daripada diatas kanak-kanak dapat belajar untuk mengatur, konsentrasi, inovasi, paanning dan urutan. Cth : building block untuk menyelesaikan masalah , rumah istana dan lain-lain.
  • Nilai Sosial - Dalam permainan berkumpulan melatih skill sosial bagaimana untuk berhubung, meniru, berkongsi, kerja dan main bersama
  • Nilai Emosi - Permainan ini adalah meluahkan perasaan dan belajar untuk bekerjasama dengannya. Cth: bermain hospital, bagaimana untuk mengatasi kena injection dari doktor dan lain-lain.




Nilai motor



Nilai Sensori






Nilai Sosial

No comments: